تبلیغات
torkan p30 - آیا دهانتان بو می دهد؟
torkan p30

بزرگترین وبلاگ ترینر و مطالب جالب

آیا دهانتان بو می دهد؟

جمعه 23 بهمن 1388

تمیزی فقط حمام كردن و عطر و ادكلن زدن نیست. شما ممكن است بسیاری از اصول اولیه بهداشتی را هم رعایت كنید، اما فقط با چشم ‌پوشی از چند نكته ظریف اما مهم، دچار بوی نامطبوع بدن شوید.

در اینجا با برخی عواملی كه انتظار ندارید باعث بو گرفتن بدن شوند، آشنا می‌شوید.
1- اگر بعد از دوش گرفتن خودتان را خوب خشك نمی كنید.

رطوبت بین چین های پوستی مثلا زیر سینه‌ها، زیربغل، كشاله‌های ران و یا لای انگشتان پا محبوس می‌شود و چون در این قسمت‌ها راهی برای ورود هوا وجود ندارد، برای قارچ‌ها و باكتری‌ها فرصتی مناسب پیش می‌آید كه به تولید مثل بپردازند و بوی بد و سوزش ایجاد کنند.

راه حل: بعد از اینكه از حمام بیرون آمدید و خودتان را خشك كردید، سشوار را روی درجه سرد تنظیم كنید و تمام قسمت‌هایی را كه ممكن است خیس مانده باشند سشوار بكشید.

همچنین می‌توانید از پودر‌های جاذب رطوبت حاوی عوامل ضدقارچ، برای بدن و كفش‌های تان استفاده كنید.
2- اگر عاشق غذاهای تند و تیز هستید.

غذاهایی كه ادویه كاری، سیر و ... دارند، نه تنها دهان را بدبو می‌كنند، بلكه روی بوی عرق بدن شما هم تاثیر می‌گذارند. وقتی این غذاها به دستگاه گوارش برسند، چند نوع گاز بدبو حاوی گوگرد تولید می‌كنند. بسیاری از این محصولات فرعی در روده‌ها و كبد متابولیزه می‌شوند، اما بعضی از آنها مانند متیل سولفید جذب خون می‌شوند و به سمت شش‌ها و منافذ پوستتان می‌روند. این اثر ممكن است ساعت‌ها در بدن شما بماند.

راه‌حل: با شستن دهان و یا جویدن مقداری جعفری می‌توان موقتا این بوهای زننده را برطرف كرد، اما تا غذای تند و تیزی كه میل كرده‌اید هضم نشود، این بوها با شما همراه‌اند. البته اگر شما و اطرافیان تان همه با هم یك نوع غذا را خورده اید، به سختی بوی بدی از یكدیگر حس می‌كنید، اما دیگران به خوبی بوی شما را تشخیص می‌دهند.
3- اگر فقط دندان‌هایتان را مسواک می‌زنید و به فکر زبانتان نیستید.

اگر هنگام مسواك زدن زبانتان را فراموش كنید، نفس شما آن‌ قدر كه انتظار دارید تازه نخواهد بود. زبان پوشیده از هزاران
اسكریپر

پرز ریز است كه می‌تواند جایگاه مناسبی برای ذرات غذایی باشد. پس حتی اگر مرتب مسواك بزنید و نخ دندان بكشید، ذرات غذا بین پرزهای زبان شما جمع می‌شوند و باكتری ‌ها را به خود جذب می‌كنند و این باكتری‌ها شروع به تولید سولفید هیدروژن كرده و بوی بدی ایجاد می‌کنند.

راه‌حل: شستن دهان ممكن است به شما كمك كند، اما بهترین راه برای زدودن این باكتری‌ها و ذرات غذایی، استفاده از اسكریپر (scraper) زبان است(تصویر روبرو).

همچنین می‌توانید روی زبان تان را با مسواكی كه موهای نرم دارد، مسواك بزنید.
4- اگر وقتی خوابید، دهانتان باز می‌ماند.

خوابیدن با دهان باز باعث می‌شود جدار داخلی دهان خشك شود و سلول‌های مرده بتوانند روی زبان، لب و لثه‌ها متراكم شده و سپس تجزیه شوند و فردا صبح دهان شما بو بگیرد.

راه‌حل: صبح‌ها مسواك بزنید، نخ دندان بكشید و نصف فنجان آب لیموی تازه قرقره كنید تا باكتری‌های بوزا را از بین ببرد. سپس ماست میل كنید، زیرا حاوی باكتری‌های لاكتوباسیل است که جای باكتری‌های مولد بوی بد دهان را می‌گیرند.

مخلوط ماست و آب‌لیمو هم بوی بد را خنثی می‌كند و اثر آن 12 تا 24 ساعت خواهد ماند.
5- اگر فقط دئودورانت می‌زنید.

هنگام خرید دئودورانت‌های زیر بغل برچسب محصول را به دقت بخوانید و مطمئن شوید كه ضدعرق هم دارد یاخیر. دئودورانت‌هایی که مواد ضد عرق ندارند، به‌طور موقتی بوی بد را می‌پوشانند، اما از عرق كردن جلوگیری نمی‌كنند.

راه‌حل: زیر بغل شما فقط به ضدعرق احتیاج دارد (مثل مام)، اما اگر دوست دارید بو‌ی خوبی هم بدهد، محصولی را انتخاب كنید كه هم دئودورانت و هم ضدعرق داشته باشد. اگر شما از آن دسته افراد هستید كه زیاد عرق می‌كنند، به‌خصوص در روزهای تابستانی كه پوست چسبناك می‌شود، ضدعرق را قبل از خوابیدن بزنید. در طول شب بدن كمتر عرق می‌كند، در نتیجه مواد آلومینیومی ضدعرق شما وارد غدد عرق می‌شوند و برای مدت 24 ساعت اثر خود را بر جای می‌گذارند، حتی اگر فردا صبح دوش بگیرید.

همچنین می‌توانید به یك متخصص پوست و مو مراجعه كنید و از او بخواهید برایتان محلول‌های ضدعرق قوی حاوی "آلومینیوم كلراید" تجویز كند.
6- اگر دارو مصرف می‌کنید.

بسیاری از دارو‌ها، از ضدآلرژی‌ها گرفته تا داروهای فشار خون، می‌توانند سبب خشكی دهان، یعنی یكی از مهم‌ترین دلایل بوی بد دهان شوند. به علاوه، ممكن است از عمل استیل كولین (یکی از واسطه های شیمیایی در مغز) جلوگیری كنند.

راه‌حل: از پزشك معالج‌تان بخواهید برایتان دارویی تجویز كند كه خشكی دهان جزو عوارض جانبی آن نباشد. همچنین برای تحریك ترشح بزاق هر از گاهی در دهانتان آب بچرخانید. قهوه‌ را کم مصرف كنید و سعی كنید بیشتر از بینی‌تان نفس بكشید. از OTCهای حاوی كربوكسی متیل سلولز یا هیدروكسی اتیل سلولز استفاده كنید تا بزاق شما غلیظ ‌تر شود.


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
پیوندهای روزانه
طبقه بندی
آرشیو
نویسندگان
پیوندها
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها
اَبر برچسبها

افراد حاضر در این وب